Voel je een stekende pijn onder je hiel? Hielspoorsymptomen zijn heel venijnig. In het begin zakt de pijn  een poosje na het hardlopen of wandelen, zodat je denkt dat de klacht vanzelf over zal gaan. Dat is logische gedachte. Maar als je niet tijdig ingrijpt, kan het herstel lang duren. Loop er niet te lang mee door en laat altijd een fysiotherapeut je klachten beoordelen.

In dit blog ontdek je welke oorzaken en fases er zijn bij hielspoor. Ook lees je hoe de fysiotherapeut de diagnose stelt en hoe je hielspoor kunt voorkomen.

De 3 fases bij hielspoorklachten

Hoe intens de hielpijn is hangt af van de fase waarin de pijnlijke/aangedane pees zich bevindt:

1.Neutrale fase
Je hebt geen pijn tijdens het hardlopen of tijdens dagelijkse bezigheden. Ook op blote voeten lopen op een harde ondergrond is geen probleem;

2. Eerste symptomen
Je voelt pijn bij het opstaan uit bed, als je een tijdje hebt stilgezeten of gedurende de eerste minuten van je hardlooptraining;

3.Kritieke fase
Je hebt continu last van pijn, ook tijdens de eerste minuten van je hardlooptraining en bij dagelijkse activiteiten als wandelen en stilstaan.

Hoe stelt de fysiotherapeut hielspoor vast?

Kenmerkend aan hielspoor is kalkafzetting in het probleemgebied. Verder ontstaat hielspoor niet ineens. Vaak kan de fysiotherapeut uit je verhaal achterhalen dat het begin van de klachten maanden of soms jaren terug ligt. Voor een goede diagnose is het van belang dat de fysiotherapeut een echo maakt, zodat hij/zij kan vaststellen of er inderdaad verkalking zit in/rondom je hiel en of er sprake is van een verdikte peesplaat.

Bij veel hardlopers gaat hielspoor gepaard met een peesplaatontsteking (fascitis plantaris), je voelt hierbij pijn onder de voet. Overigens kun je ook een peesplaatontsteking hebben zonder dat er sprake is van hielspoor.

De 6 mogelijke oorzaken van hielspoor

Er zijn veel factoren die kunnen bijdragen aan hielspoor. Ook een combinatie is mogelijk, denk bijvoorbeeld aan:

1. Overgewicht: er drukt relatief veel gewicht op je spieren en pezen;
  2. Een voetstand die afwijkend is;
  3. Het doorzakken van de voet (dit verergert naarmate je ouder wordt);
  4. Overbelasting door bijvoorbeeld een verkeerde opbouw met hardlopen of een staand beroep;
  5. Slecht schoeisel zoals teenslippers, ballerina’s of sneakers (bijv. Converse All Stars/Vans);
  6. Hormonale schommelingen, bijvoorbeeld door zwangerschap of de overgang.

Vanuit het hele lichaam kunnen er elementen spelen die bijdragen aan hielspoor, de kuit speelt hierbij een belangrijke rol.

Hoe voorkom ik hielspoor?

Door je benen en romp sterker te maken, je training verantwoord op te bouwen en goede schoenen te dragen, verklein je het risico op hielspoor. Daarnaast is het verstandig om je trainingsondergrond af te wisselen. In het artikel ‘6 tips om hardloopblessures om blessures te voorkomen”  lees je hoe je hierop in kunt spelen.

In ons volgende blog lees je wat je zelf kunt doen bij hielspoor en hoe de fysiotherapeut je begeleidt bij hielspoorklachten.

Hielpijncentrum Achterhoek

Fysiotherapie Engelaar is samen met Medi Fit Doetinchem en Voetencentrum Wender oprichter van hét regionale expertisecentrum voor chronische hielklachten: Hielpijncentrum Achterhoek. Door het bundelen en uitwisselen van de hielexpertise in de regio kunnen patiënten met chronische hielklachten binnen één centrum terecht.