Kaakfysiotherapie (orofaciale fysiotherapie)

Het gebied van de kaak, nek, hals, hoofd/gezicht en schouders is heel complex, alles hangt namelijk met elkaar samen. Als de spieren, gewrichten en zenuwen in het hoofd- en kaakgebied niet goed functioneren en/of te strak aangespannen zijn, kunt u diverse klachten ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan hoofdpijn, duizeligheid, kaakklemmen, kauwklachten en tandenknarsen. Daarnaast kunnen er klachten ontstaan door een trauma/ongeluk of ziekte, zoals aangezichtsverlamming.

Kaakfysiotherapie, ook wel orofaciale fysiotherapie genoemd, richt zich op het vaststellen en behandelen van klachten die verband houden met de kaak, nek en het aangezicht. Via behandeling en oefentherapie kunnen uw klachten verminderen of verholpen worden.

Maak een afspraak voor een goede analyse en maatwerk behandelplan.

Bij welke klachten geeft kaakfysiotherapie verlichting?

De kaakfysiotherapeut helpt bij klachten als:

• (draai) Duizeligheid
  • Mond- en aangezichtspijn
  • Kaakklachten, zoals knakken of pijn
  • Spanningsklachten in het gezicht/kaakgewricht
  • Tandenknarsen/kaakbruxisme
  • Hoofdpijn/ziekte van Menière
  • Aangezichtsverlamming
  • Oorpijn en oorsuizen
  • Problemen met slikken
  • Klachten na een whiplash
  • Pijn bij het kauwen

Deze klachten kunnen van grote invloed zijn op uw dagelijks functioneren. Door de klachten te verhelpen of verminderen verbetert uw kwaliteit van leven.

Werkwijze kaakfysiotherapie

Voor goede kaakzorg werkt uw kaakfysiotherapeut nauw samen met uw huisarts, tandarts, kaakchirurg of neuroloog.

Via een vraaggesprek en functioneel onderzoek analyseert de kaakfysiotherapeut wat de oorzaak is van uw klachten. Dit onderzoek bestaat onder meer uit een analyse van beweging van het kaakgewricht, de schedel, de nek en de zenuwen van de schedel en het aangezicht. Daarna stelt de kaakfysiotherapeut een maatwerk behandelplan op.

Tijdens de behandeling oefent uw fysiotherapeut druk uit de kaak, schedel en/of nek – afhankelijk van de diagnose – om de beweeglijkheid te laten toenemen en pijn te laten afnemen. Daarnaast krijgt u oefeningen me om zelf het bereikte effect verder te verbeteren of te behouden.

Wordt een behandeling kaakfysiotherapie vergoed?

Ja, kaakfysiotherapie wordt vergoed door uw aanvullende verzekering. Heeft u geen aanvullend pakket, dan gelden de reguliere tarieven.

✔ Kaakfysiotherapie in Doetinchem ✔ Behandelingen bij duizeligheid, hoofdpijn, kaakklachten ✔ Bel voor een afspraak: 0314 725994