EPTE

Peesklachten kunnen heel hardnekkig zijn en uw dagelijks functioneren behoorlijk verstoren. Voor chronische peesklachten waarbij andere behandelmethodes onvoldoende resultaat hebben opgeleverd, is er nu EPTE (Percutane Electrolyse Therapie). Deze innovatieve methode geeft – wetenschappelijk bewezen – goede resultaten! Ook voor deze behandelmethode kunt u bij Fysiotherapie Engelaar terecht, zonder verwijzing door uw arts.

Wat is EPTE?

Bij deze behandelmethode wordt er onder echogeleide een dry needling naald in de pees gezet, precies op de plek waar de ontsteking of overbelasting zich bevindt. Door een korte wisselstroom op deze dunne naald wordt de bloedcirculatie verhoogd, waardoor de lokale celstofwisseling verbetert. Dit zorgt voor pijndemping en de aanmaak van nieuwe, gezonde peesvezels.

Na 4 tot 6 behandelingen geeft de behandeling meestal al een goed resultaat.

Toepassing

EPTE is toepasbaar bij een diversiteit aan chronische peesklachten (> 3 maanden), zoals:

• hakpijn, hielspoor/fascitis plantaris
  • pijn onder de knieschijf, kniepeesontsteking, jumpers knee
  • pijn aan de achillespees, achillespeesblessure
  • chronische elleboogpijn, tenniselleboog
  • chronische schouderpijn, schouderpees blessure (supraspinatus)

Binnen onze praktijk past de fysiotherapeut EPTE toe als:

• uit diagnose met echografie blijkt dat deze methode het meest passend is om uw klachten te verhelpen;
  • alle andere behandelmethoden niet of onvoldoende resultaat hebben opgeleverd.

Combinatie echografie

Om een peesblessure gericht te behandelen, wordt via echografie de positie van het probleemgebied nauwkeurig vastgesteld. Via een apparaat dat geluidsgolven uitzendt, brengt uw fysiotherapeut het probleemgebied in beeld.

Met echografie is uw fysiotherapeut in staat om:

• op snelle en pijnloze wijze de diagnose vaststellen;
  • nauwkeurig bepalen op welke plaats zij de therapie moet toepassen;
  • het effect van de behandeling beoordelen.

Combinatie EPTE en oefeningen

Bij Fysiotherapie Engelaar werken we niet alleen aan het verhelpen of verminderen van uw klacht, maar ook naar de oorzaak. De behandeling van peesklachten is altijd in combinatie met oefeningen om uw pezen sterker te maken en de belastbaarheid te verhogen. Uw fysiotherapeut helpt u hiermee op weg en adviseert u over de juiste oefeningen tijdens het herstelproces.

Het is ook te combineren met behandelmethoden als Shockwave therapie (bijvoorbeeld bij verkalkingen in de pezen) en Medical taping. Uw fysiotherapeut stelt de diagnose vast via echografie en bepaalt welke combinatie het beste past bij uw klacht.

Wat voel ik tijdens de behandeling?

Een EPTE-behandeling is niet pijnlijk maar kan wat gevoelig zijn. De naald is zeer dun (vergelijkbaar met een acupunctuurnaald) en wordt direct in het probleemgebied geplaatst. Alleen het te behandelen weefsel wordt hierdoor “geraakt”. U ervaart lokaal een onaangenaam gevoel, dit duurt maximaal 2 minuten (maximaal drie keer per behandeling). Eventuele napijn valt mee en is kortdurend.

Wat is de meerwaarde van EPTE?

EPTE bij Fysiotherapie Engelaar in Doetinchem biedt veel voordelen:

• Zeer effectieve behandelmethode bij (chronische) peesklachten
  • Alleen het probleemgebied wordt behandeld
  • Korte behandelreeks met snel resultaat
  • U hoeft niet naar het ziekenhuis
  • Geen wachtlijsten
  • Snelle, pijnloze diagnose met echografie
  • Dynamisch scannen: effectieve analyse en aanpak van uw pijnklacht
  • Behandeling op maat
  • Vergoeding door zorgverzekeraar (bij aanvullend pakket fysiotherapie)
  • Uw fysiotherapeut heeft een master afgerond in de musculoskeletale echografie en is gecertificeerd EPTE therapeut

Wordt de behandeling vergoed?

Ja, EPTE wordt vergoed door uw aanvullende verzekering. Heeft u geen aanvullend pakket, dan gelden de reguliere tarieven.

Uw afspraak voor EPTE in Doetinchem

Eerst maken we een afspraak voor een intake. Om voldoende tijd voor het onderzoek en de echo te reserveren duurt het eerste consult 60 minuten (dubbel consult). Vervolgens hoort u tijdens de intake wat de diagnose en het behandelplan zijn. Na vier behandelingen bepaalt uw fysiotherapeut of de behandelmethode voldoende aanslaat en wordt het behandelplan eventueel aangepast. Bij Fysiotherapie Engelaar weet u wat u mag verwachten en is uw behandeling altijd op maat!