Fietsers zijn geen ‘pieperds’: bij kleine pijntjes staan ze erom bekend dat ze gewoon stug doorfietsen. Ze zijn gewend om lang op de fiets te zitten, ook als het oncomfortabel wordt. Toch is het bij veel klachten slim om er op tijd bij te zijn en aanpassingen te doen aan je fiets en/of accessoires om erger te voorkomen.

Een derde van alle fietsblessures ontstaat door een verkeerde houding of overbelasting. Deze klachten zijn vaak op een relatief eenvoudige manier te voorkomen of verhelpen. Wist je bijvoorbeeld dat je de kwaliteit van je fietsbroek of de positie van je zadel niet moet onderschatten?

Het overige (twee derde) deel van alle blessures ontstaat door valpartijen, die helaas vaak leiden tot een bezoek aan de spoedeisende hulp of zelfs een operatie.

In dit blog lees je de meest voorkomende fietsblessures die ontstaan zonder trauma of ongeval en wat je eraan kunt doen om ze te voorkomen.

1. Kniepijn
  2. Rugpijn
  3. Zadelpijn/bil
  4. Nek/schouderpijn
  5. Pols/handpijn

Met een goede fietspositie kun je blessures voorkomen!

Wist je dat je blessures kunt voorkomen en je fietsplezier vergroten door je fiets optimaal op je lichaam te laten afstellen? Met een bikefitting wordt je favoriete racefiets, mountainbike of gravelbike zo goed mogelijk op je lichaam (en de hoeken van je pols, enkel, elleboog, knie, heupen) afgesteld. De bikefitting wordt uitgevoerd door onze fysiotherapeut-bikefitter, die hiervoor gebruik maakt van de geavanceerde meetapparatuur van Retül. Maak snel een afspraak: 0314 – 72 59 94.

1. Kniepijn

Bij kniepijn spelen er klachten aan de voorzijde van de knie of achter de knieschuif. Deze klachten ontstaan door een verkeerde houding, overbelasting, overstrekking en/of doordat de schoenplaatjes verkeerd zijn afgesteld. Soms kan het ook zijn dat je knie van nature wat meer naar binnen of buiten staat.

De oorzaak is meestal dat de kniehoek op de fiets te groot of te klein is of dat de uitlijning niet goed is. De knie valt dan naar binnen of buiten bij de trapbeweging.

Dit los je op door kritisch te kijken naar (en dus een andere afstelling van):

• Zadelhoogte
  • Positie schoenplaatjes
  • Voor-achterwaartse zadelafstelling

Als je deze items waar nodig aanpast, dan trekt de pijn vaak redelijk snel weer weg. Is dit niet het geval en krijg je tijdens het dagelijkse leven vaker last, bijvoorbeeld bij het wandelen, traplopen en staan, dan is het goed om de fysiotherapeut in te schakelen.

1. Rugpijn

Rugpijn komt zeer vaak voor bij de sportieve fietser. Meestal draait het hierbij om een zeurende, lage rugpijn, soms met uitstralende pijn naar de bilstreek.
Oorzaak van deze klachten zijn:

• Verkeerde zadelhoogte: de afstand tot het stuur is niet ideaal, waardoor je te ver moet strekken of te diep of te hoog zit.
  • Gebrek aan core stability (romp stabiliteit), hierdoor ontstaat overbelasting van de rugspieren

De oplossing is:

• Stel de zadelhoogte af op jouw lichaam. Kijk of je goed en ontspannen bij de remhendels kunt. Zorg ervoor dat je niet te diep en niet te hoog zit.
  • Doe oefeningen om je romp en omliggende spieren (heup, bekken) te versterken.

Deze klachten kunnen vaker voorkomen bij triatleten en tijdrijders, waarbij gebruikt wordt gemaakt van lichtere of speciale tijdrit-sturen. Hierbij is het met name verstandig om te kijken of je voldoende ontspannen bij de remhendels kunt en dat je dus niet te ver moet uitstrekken.

1. Zadelpijn, bilklachten

Veel fietsers hebben klachten aan het zitvlak en schaambeen. Om deze klachten te voorkomen, moet je de kwaliteit van je fietsbroek zeker niet onderschatten. Doe jezelf en je zitbotten een groot plezier en bezuinig niet op je fietsbroek. Dit betekent dat je moet rekening houden met een investering van meer dan 100 euro.

Let bij aankoop van een fietsbroek op:

• De dikte van de zeem
  • Het materiaal van de zeem
  • De vochtopname

Hiermee voorkom je op een vrij eenvoudige manier je bilklachten en pijn aan je zitbotten.

Verder is de zadelbreedte van groot belang om pijnklachten te voorkomen. Zit je op een te smal zadel, dan ga je teveel schommelen en krijg je mogelijk schuurplekken. Is je zadel te breed, dan is de kans groot dat je niet comfortabel met je benen kunt ronddraaien. Voor mannen is de benodigde zadelbreedte over het algemeen wat smaller dan voor vrouwen.

Verder geldt: hoe harder je zadel, hoe minder de kans op schuurplekken. Gun jezelf wel de tijd om rustig te wennen aan een nieuw zadel: dit kost ongeveer 5 tot 6 weken om op te bouwen. Een goede speciaalzaak helpt je graag bij het uitzoeken van een passend zadel.

Heb je ondanks goed materiaal last van bilpijn met uitstralingsklachten en/of rugpijn? Schakel dan je fysiotherapeut in.

1. Nek/schouderpijn

Bij nek/schouderklachten is de kans groot dat je spieren zijn overbelast door een verkeerde houding.

Kijk en voel eens kritisch hoe je op je fiets zit. Heb je opgetrokken of verkrampte schouders of zit je lekker ontspannen? Heb je je handen losjes op het stuur? En hoe is het met de afstand tot je stuur en de remhendels? Moet je te ver reiken, dan kan hoofdpijn ontstaan en kun je uitstralingsklachten in je armen krijgen.

1. Pols/handpijn

Vooral tijdens en na lange ritten kan pols- of handpijn ontstaan. De oorzaak ligt hier bij de positie van je stuur en de manier van vasthouden. Als dit namelijk op een krampachtige manier gebeurt – omdat je er niet bij kunt of omdat de hoek niet optimaal is – dan knel je de zenuwen en bloedvaten onbewust af en kun je een doof en/of tintelend gevoel in je handen krijgen.

Zorg ervoor dat je polsen een neutrale positie hebben ten opzichte van het stuur.

Andere tips zijn:

• Draag handschoenen. Deze geven demping, voorkomen schuurplekken en geven je betere grip. En als je onverhoopt toch het asfalt raakt, dan krijg je geen vieze plekken of steentjes in je handen. Ook vermindert het dragen van handschoenen de kans op drukpijn.
  • Vervang een versleten stuurlint tijdig: door de gel laag voelt het sturen veel comfortabeler aan.
  • Verbeter de positie van de remhendels. Vaak staan deze net wat te hoog, te laag of naar binnen of buiten. Een kleine aanpassing kan leiden tot grote verbetering.

Hou je last van tintelingen en/of krachtverlies in handen/pols? Dan zien we je graag op de praktijk om de oorzaak van de klachten te beoordelen en een maatwerk behandeling op te starten.