Dankzij de versoepelingen kan iedereen weer intensief aan de slag in zijn favoriete sport.

Ook in onze praktijk horen we enthousiaste verhalen en we zijn blij om te zien dat onze patiënten hun oude (sport) gewoontes weer oppakken. Hierbij is het goed om te weten dat het risico op een blessure na een periode van verminderde activiteit groter is! Daarom geven we je 4 tips om het risico op een blessure te verkleinen:

1.    Zorg voor een goede warming-up

Zeker nu de temperatuur buiten wat lager is, is de warming-up erg belangrijk. Spieren worden warm, waardoor de doorbloeding in de spieren toeneemt. Een warme spier is ook minder kwetsbaar dan een koude spier. Iedere graad die een spier warmer wordt kan het prestatievermogen van die spier verhogen met 2 tot 5%. Daarnaast gaat de zenuwgeleidingssnelheid omhoog. Hierdoor kun je sneller reageren in bepaalde (spel)situaties.

Een goede warming op verkleint dus het risico op blessures en zorgt ervoor dat je beter kunt presteren!

2.    Bouw je training rustig op

Na een periode niet of minder te hebben gesport zul je merken dat je conditie en/of kracht is verminderd. Hierdoor is het niet verstandig om weer op het oude niveau te beginnen. Een juiste opbouw kan (overbelasting)blessures voorkomen.

3.    Zorg voor een goede arbeid/rust verhouding

Om goede resultaten uit de training te halen is – naast de training zelf – ook rust erg belangrijk. Het lichaam moet zijn hersteld van een belasting om opnieuw een prestatie op hoog niveau te kunnen leveren. Goede voeding en voldoende slaap kunnen helpen dit proces te versnellen.

4.    Zorg voor de juiste materialen

Controleer regelmatig of de materialen die je gebruikt nog goed zijn. Ga bijvoorbeeld na of de schoenen die je gebruikt passen bij de ondergrond waar je op traint, de juiste maat hebben en voldoende ondersteuning geven.

Mocht je toch pijnklachten hebben/krijgen, dan doe je er verstandig aan je op tijd bij een fysiotherapeut te melden. Hiermee kun je ergere blessures voorkomen.

Wil je specifieke tips om je training weer verantwoord op te bouwen, neem dan ook gerust contact met ons op. Ons team (sport)fysiotherapeuten staat voor je klaar.