Als hielspoor is vastgesteld, dan wil je zo snel en goed mogelijk van je pijnklachten afkomen. Ook kun je professioneel advies gebruiken bij het uitoefenen van je favoriete sport en dagelijkse bezigheden, zodat de klachten op een verantwoorde wijze worden aangepakt.

In dit blog lees je wat je zelf bij hielpijnklachten kunt doen en hoe de fysiotherapeut je begeleidt.

Hielspoor? Onze 5 tips voor thuis

Zorg altijd eerst voor een goede diagnose en behandelplan. Naast het inschakelen van een hielexpert, kun je alvast zelf actie ondernemen:

1. Pas je hardloopbelasting aan en/of kies tijdelijk een andere belasting;
  2. Laat je professioneel adviseren over je (sport)schoenen;
  3. Neem je looptechniek onder de loep met een sportfysiotherapeut of looptrainer;
  4. Rek en foamrol je kuitspieren, doe dit 2 x per dag, 5 minuten per keer;
  5. Leg een flesje water in de vriezer. Rol vervolgens 2 x per dag, 5 minuten per keer met je blote voet over het flesje gevuld met ijs.

Hoe ziet de behandeling van hielspoor eruit?

Afhankelijk van de fase waarin je klacht, de resultaten van de echo en het functieonderzoek (voet, knie, heup, rug) beslist je fysiotherapeut om bijvoorbeeld om te behandelen via shockwave therapie (om de verkalking zachter te maken en het genezingsproces van de omliggende pees te versnellen) of EPTE (onder meer om lokaal de celstofwisseling te verbeteren).

Daarnaast krijg je altijd oefentherapie (excentrisch trainen) om je spieren en pezen weer sterker en stabieler te maken. Aanvullend en afhankelijk van de situatie past de fysiotherapeut ook medical taping, massage en/of dry needling toe of word je doorverwezen naar een podotherapeut voor sportzooltjes of loopadvies.

Kan ik blijven sporten bij hielspoor?

Bij hielspoor kun je vaak prima blijven fietsen, wielrennen, fitnessen en/of zwemmen. Of je kunt blijven hardlopen, dat ligt aan het type hardloper dat je bent en het stadium waarin de klacht zich bevindt. Gaat het beter met je klachten, dan is een geleidelijke opbouw van je hardlooptraining – onder begeleiding – raadzaam. Een fysiotherapeut of sportarts kan je hierin uitstekend adviseren.

Hielpijncentrum Achterhoek

Heb je last van hielpijn, dan doe je er verstandig aan je op tijd bij een fysiotherapeut te melden. Hiermee kun je verergering van je klachten of een langdurig herstel voorkomen.

Fysiotherapie Engelaar is samen met Medi Fit Doetinchem en Voetencentrum Wender oprichter van hét regionale expertisecentrum voor chronische hielklachten: Hielpijncentrum Achterhoek. Door het bundelen en uitwisselen van de hielexpertise in de regio kunnen patiënten met chronische hielklachten binnen één centrum terecht.